Laman Web Skim Mesra Usia Emas

Laman Web Skim Mesra Usia Emas
Sila klik untuk melawati Laman Web Resmi Skim Mesra Usia Emas.

Thursday, March 5, 2009

Pemimpin PR akan jelajah negeri

SHAH ALAM - Kerajaan negeri akan mengadakan program khas sempena sambutan satu tahun pe­merintahan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) pada 8 Mac depan.

Program Sambutan Satu Tahun pentadbiran Kerajaan Baru Selangor bermula de­ngan satu perjumpaan khas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung.

Setiausaha Politik Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, pro­gram tersebut bertujuan memperkenalkan dasar-da­sar dan apa yang ditawar­kan kerajaan negeri kepada rakyat dan mengharapkan penglibatan rakyat secara menyeluruh, bukannya di­raikan secara besar-besaran.

"Secara umumnya saya berpuas hati dengan pen­capaian selama hampir se­tahun PR mentadbir Selangor dengan pelbagai pencapaian.

"Banyak cabaran yang perlu diatasi dan banyak yang perlu disampaikan ke­pada rakyat tetapi ini satu permulaan yang baik, " kata­nya dalam satu sidang me­dia.

Katanya, satu program yang dipanggil program 'wistle stop' diinspirasikan dari Amerika Syarikat di mana ia merupakan amalan biasa. Barrack Obama akan menaiki bas dan kereta api dari satu bandar ke satu bandar sebelum pelantikan­nya.
Oleh itu, rombongan pimpinan Menteri Besar, ahli-ahli Exco, Ahli Dewan Unclangan Negeri (AnUN), ahli parlimen serta ketua ­ketua jabatan akan bergerak dari satu daerah ke satu daerah se1uruh Selangor de­ngan menaiki bas dan pacu­an empat roda.

Katanya, berdasarkan perancangan program akan bermula 14 Mac 2009, ber­mula di Hulu Selangor ke­mudian Gombak, Petaling Jaya, Hulu Langat, Sepang, Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor, Sabak Bernam dan berakhir di Shah Alam pada 21 Mac.

''Di setiap daerah ini akan diadakan mini karni­val yang disertai agensi ke­rajaan termasuk badan-badan yang terlibat dalam usaha merakyat ekonomi Selangor seperti TAWAS, Mesra Usia Emas, Hadiah Anak Masuk Universiti dan sebagainya.

"Tidak lama lagi ke­putusan Sijil Pelajaran Malaysia akan diumumkan, oleh itu Inpens, Kuis, Unisel akan membuka gerai selain anak syarikat kerajaan ne­geri," katanya.

Menurut beliau, ke­muncak sambutan akan berlangsung di Shah Alam di mana pada sebelah ma­lam akan diadakan per­sembahan kebudayaan dan tayangan video kejayaan yang dicapai dan rancang­an masa depan di samping ucapan pemimpin negeri.
SINAR HARIAN 24/02/09

No comments:

Post a Comment