Laman Web Skim Mesra Usia Emas

Laman Web Skim Mesra Usia Emas
Sila klik untuk melawati Laman Web Resmi Skim Mesra Usia Emas.

Tuesday, March 3, 2009

28 pewaris skim MUE terima RM42,OOO

TANJONG KARANG - Seramai 28 penama ber­daftar menerima sejumlah RM42,000 pada Majlis Penyerahan Manfaat kedua Skim Mesra Usia Emas (MUE) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Burong sekali gus mengakhiri, pe­nyerahan manfaat di dae­rah ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meru, Dr Abdul Rani Osman berkata, penyerahan manfaat ini adalah bukti keprihatinan kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat (pR) dalam membantu meringankan bebanan yang ditanggung keluarga waris.

Menurutnya, tanggung­jawab PR dalam membantu merakyatkan ekonomi Sela­ngor adalah me1alui pen­dekatan yangdiambil termasuk skimMUE di seluruh negeri mengikut DUN tanpa me­ngira bangsa dan fahaman politik.

"Kerjasama semua rak­yat perlu ada bagi me­nyokong dasar yang dilaksanakan kerajaan negeri dalam usaha membantu masyarakat yang berhak walaupun mendapat tentangan hebat dari se­gelintir individu.

"Tugas kami sebagai pe­mimpin adalah untuk mem­bantu rakyat setelah di­lantik rakyat yang mahukan perubahan," katanya ketika hadir mewakili Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wa­nita, Sains, Teknologi dan Inovasi bagi merasmikan program berkenaan.

Hadir sama pada majlis itu, Ketua Penolong Pegawai Daerah Kuala Se1angor, Mohd Faizal Abdul Raji; Pengarah PengurusanDUN Sungai Burong, Rashidi Deraman; Yang dipertua Pas Kawasan Thnjong Karang, Musa Mohamad dan Penghulu Mukim Tanjong Karang 1, Abdul Hakim Abdullah Mokhri.

Mohd Faizal berkata, program penyerahan skim MUE yang bermula di DUN Ijok dan berakhir di DUN Sungai Burong ini masih belum mencapai sasaran yang ditetapkan meman­dangkan jumlah yang mendaftar masih kurang.

Katanya, sebaran maklu­mat kepada ahli keluarga dan jiran tetangga adalah perlu bagi memboleh mereka mendaftarkan war­ga emas yang berusia 60 ta­bun ke atas atau ahli ke­luarga kurang upaya (OKU) menyertai skim ini.

"Manfaatnya adalah baik bagi membantu meringan­kan bebanan ahli keluarga ketika prosedur pengebumian, melunaskan butang si mati atau kenduri dan bukannya digunakan untuk kepentingan peribadi.

"Selain itu, program yang diadakan di pekarangan Pejabat Pusat Khidmat DUN di sini juga bertujuan untuk memperkenalkan pejabat ini kepada semua masyara­kat setempat bagi me­mudahkan mereka ber­urusan atau membuat pendaftaran,"katanya.

Sementara itu, Rashidi berkata, pelbagai program yang dijalankan kerajaan negeri ini bukan hanya ter­tumpu kepada golongan tertentu sahaja bahkan ia terbuka kepada semua yang layak di dalam daerah ini.

"Perkhidmatan terbaik disediakan kepada rakyat yang kini mahukan per­ubahan bukan sahaja dari segi material bahkan pem­bangunan modal insan ke­rana acuan kerohanian dan fizikal amat penting bagi membentuk masyarakat yang maju serta berjaya.

"Saya amat berharap maklumat pelaksanaan program merakyatkan eko­nomi Selangor ini sampai ke peringkat akar umbi bagi memudahkan mereka me­nerlma bantuan yang ada," katanya ketika berucap da­lam majIis itu..

SINAR HARIAN 28/02/09

No comments:

Post a Comment